Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Groenestraat 32 | 8356 DB Blokzijl
  • (0527) 291627
  • E-maildirectie@rolpaal.nl
  • Schoolleider: Jan Oosterhof
  • Home
  • Algemeen
    • Team
    • Groepen
  • Onze school
    • Aanmelden
    • Samen werken aan individuele groei
    • Schoolgids en Schoolplan
    • Vreedzame School
    • Hallo Wereld
    • Passend Onderwijs en Leerlingzorg
    • Sophia en OpMaat
  • Praktische info
    • Nieuwsbrief
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Jaarkalender
    • Ziektemelding
    • Aanvraag verlof
    • Protocollen
    • Privacy
    • Corona
  • Ouders
    • Ouderraad
    • MR
    • Overblijven
  • Contact
    • School
  • Inloggen
  1. Home »
  2. Algemeen
Gepersonaliseerd onderwijs
Samen met ouders
Hallo Wereld
Vreedzame School

Gepersonaliseerd onderwijs

De basis van gepersonaliseerd onderwijs op De Rolpaal is een individueel ontwikkelingsplan (IOP).
In dit IOP worden o.a. het leertempo en het niveau van de leerling vastgelegd.
Dit wordt niet alleen voor de basisvakken (rekenen, taal en lezen) gedaan, maar bijvoorbeeld ook voor de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied.
Op basis van de IOP's worden de instructies en opdrachten aangepast voor die specifieke leerling.

Uitgangspunten van ons gepersonaliseerd onderwijs zijn:

  • Vertrouwen
    Elk kind wil en kan van nature leren en elke volwassenen (teamlid, ouder) heeft kwaliteiten en de motivatie om hieraan een bijdrage te leveren.

  • Elk kind wordt gekend
    Iedereen is ergens goed in. Dit wordt gezien, ontwikkeld en gebruikt (zowel op leerling-, personeels- als ouderniveau).

  • 21e eeuwse vaardigheden
    Leerlingen worden voorbereid op de eigen wereld van morgen, niet op de wereld waarin wij zijn opgegroeid.

  • Een jaarklassensysteem is niet nodig wanneer kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen.

  • Leerlingen zitten in stamgroepen bij vaste leerkrachten(en).
    In deze gemengde groepen leren ze van en met elkaar.

  • Leerkrachten zijn naast stamgroepleider ook coach en vakspecialist.

  • Leerling is eigenaar van het eigen leerproces.

  • Er is een bepaalde mate van keuzevrijheid voor het kind in wat en wanneer het leert.

  • Elke leerling krijgt gepersonaliseerd onderwijs, zoveel mogelijk met adaptieve middelen.

  • De Plan- Do -Check - Act-cyclus wordt vastgelegd in een individueel ontwikkelingsplan voor elke leerling.

  • Ieder kind heeft de beschikking over een Ipad. 

  • Veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

  • Elke 10 weken coachgesprek met ouder en kind.

De Rolpaal biedt uw kind een rijke leeromgeving met de modernste leermiddelen.
Uw kind leert om van jongs af aan zelf aan te geven wat het leren wil.
Uw kind leert belangrijke sociale vaardigheden door met andere kinderen samen te werken, onder andere in projecten.
Bovendien leert het nieuwe kennis te delen door middel van presentaties aan de groep.
Uw kind leert niet alleen alle verplichte leerstof, maar wordt vooral ook gestimuleerd om het eigen talent te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen die voor de wereld van morgen van vitaal belang zijn.

Wij kunnen dus zeggen:
De Rolpaal bereidt uw kind van nu voor op de wereld van morgen.


De leerlingenraad

De leerlingenraad komt regelmatig bijeen met de directeur. In de leerlingenraad worden allerlei onderwerpen besproken die de kinderen aangaan. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan schoolafspraken, netheid, speelmateriaal, fietsenrekken, et cetera.
We praten over algemene zaken en niet over personen.
In de leerlingenraad is elke groep vertegenwoordigd door een leerling. De leerlingen uit groep 7-8 zijn voorzitter en notulist.
Het verslag van de vergadering bespreken we in elke groep en in de groep bedenken we bovendien nieuwe punten voor de volgende leerlingenraad. 
De leerlingenraad is waardevol voor de school en voor de leden zelf.
Leerlingen van alle leeftijden leren op hun eigen niveau over:

  • overleggen

  • discussiëren

  • beargumenteren

  • de beurt nemen

  • besluitvorming

  • je groep vertegenwoordigen

  • verantwoordelijkheid nemen

  • zelfstandigheid

 

Onze Gouden Regels


Dit zijn onze basisregels over hoe wij omgaan met elkaar:

  • We doen vriendelijk tegen elkaar.

  • We zorgen ervoor dat iedereen goed kan werken en leren.

  • We zijn netjes op onze spullen, die van anderen en die van de school.

  • We lossen problemen goed op.

De regels hangen in de school en in de klas.
In alle groepen is er aandacht voor hoe we bovenstaande afspraken dagelijks in de praktijk brengen.

Conflicten lossen we zelf op!
Overal waar kinderen met elkaar spelen en werken komen conflicten voor. We leren onze leerlingen dat conflicten heel normaal zijn en dat ze bij het leven horen. Veel belangrijker is hoe je er mee omgaat.
Hoe los je op een positieve manier conflicten op en zorg je ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing?
Een oplossing waar je allebei tevreden mee bent, noemen we een 'win-win- oplossing'. 
Een conflict moet niet uitmonden in ruzie. We spreken van ruzie wanner het ene kind wil winnen ten koste van het andere kind. Eén partij is dan tevreden, de andere partij is de verliezer.
De leerlingen leren dat ze bij een conflict eerst rustig moeten worden voordat ze na kunnen denken over een oplossing. We noemen dat 'afkoelen'. Kinderen begrijpen heel goed waarom afkoelen zo belangrijk is. Je komt anders niet verder met het zoeken naar een oplossing.

Stappenplan:

  • Stop! Ben je rustig?

  • Nog niet? Eerst afkoelen. Tel tot tien.

  • Zeg op een  goede manier wat je wilt.

  • Luister naar wat de ander wil.

  • Probeer win-win-oplossingen te bedenken.

  • Kies een win-win-oplossing en voer deze uit.

Mediatoren
Soms kom je er samen niet uit en heb je een ander nodig om te helpen een conflict op te lossen. Dat kan natuurlijk een leerkracht zijn. Bij ons op school worden ook leerlingen opgeleid om goed te helpen bij conflicten. Op een afgesproken plek in de school kunnen conflicten rustig worden uitgepraat. Deze kinderen heten 'mediatoren'.

Een mediator:

  • luistert naar beide kanten van het verhaal;

  • trekt geen partij;

  • helpt anderen om zelf goede win-win-oplossingen te bedenken.

 

Stichting Op Kop

De Rolpaal maakt deel uit van Stichting Op Kop. Binnen onze stichting zijn we eveneens volop in ontwikkeling. Het Strategisch Beleidsplan van Op Kop is daarbij leidend.Welke ontwikkelingen, netwerken en dergelijke binnen Op Kop draaien kunt u lezen in dit magazine:

Talent en Vakmanschap binnen Op Kop 1,2 MB

 

 

 

 

Schooltijden

Uw kind aanmelden

Onze groepen

Communicatie

Contact opnemen

 Groenestraat 32 | 8356 DB Blokzijl
 (0527) 291627
 directie@rolpaal.nl
 directeur:
    Jan Oosterhof
    locatiecoördinator : 
    Froukje Guldemond

Over ons

Wij zijn een school waar een juiste balans is tussen individuele groei en je samen met anderen ontwikkelen. Wij geloven erin dat je leert als je betrokken bent. De maatschappij vraagt om ondernemende mensen, die hun eigen keuzes durven te maken en die trots zijn op wie ze zijn. Niemand is hetzelfde en daarom werken wij altijd vanuit authenticiteit.

Stichting Op Kop

De openbare basisscholen in Steenwijkerland en Zwartewaterland maken deel uit van de stichting Op Kop. Binnen Op Kop werken 14 openbare basisscholen samen. Circa  200 medewerkers verzorgen het onderwijs aan zo'n 1650 leerlingen. 

Meer lezen


© 2017 Basisschool de Rolpaal - Alle rechten voorbehouden.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools